بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۴۰۸۲۳

سازمان های بین المللی معترض به وضعیت حقوق بشر در عربستان/ اینترنشنال بدنبال ترویج رفتارهای ضد حقوق بشری بن سلمان

«تغییراتی که آل سعود افتخار می‌کند که در طول پنج سال گذشته رخ داده است، شامل دو برابر شدن تعداد احکام اعدام‌ها است که بالغ بر هزار حکم شامل احکام اعدام علیه کودکان می‌شود».

 تحولات داخلی و تحرکات بین المللی عربستان سعودی نشان می دهد که این کشور اصلی ترین و حامی ترین ناقض حقوق بشر در جهان می باشد. رفتار آل سعود با شیعیان و مخالفین خود بنحوی است که در دنیا کمتر کسی چنین برخورد هایی را انجام می دهد. زدن سر زن در وسط شهر آنهم با شمشیر در بین اذهان عمومی، از جمله اقدامات ضد بشری عربستان سعودی با مخالفین خود می باشد. نکته جالب توجه آن است که رژیم سعودی نه تنها از رفتار خود پشیمان نیست بلکه هم اکنون ود نیز در حال گسترش تفکر ضد بشری خود به جامعه بیرونی نیز می باشد. حمایت مالی و معنوی عربستان سعودی از داعش، تبلیغ تفکر داعش گونه در شبکه های تحت حمایت خود، تلاش برای بی ثبات سازی کشورهای حامی حقوق بشری در جهان و ... نمونه کوچکی از رفتار عربستان سعودی با حقوق بشر است. 

تفکر بن سلمانی، تفکر ضد حقوق بشری است

حال رویکرد بن سلمانی در تلاش است از طریق دلارهای نفتی خود را از رویکرد ضد بشری تبرئه کند. بن سلمان که در کارنامه خود قتال خاشقچی را دارد، تلاش کرده است در کنار دلارهای نفتی، با گفتار درمانی و وعده دادن توجه نهاد حقوق بشری را از خود دور سازد. گرچه ممکن است از این طریق آمریکا را حامی خود کند ولی با این سیاست، نمب تواند نهاد های مستقل را فریب دهد. کشتار کودکان بی گناه یمن با دستور بن سلمان، یک جنایت بزرگ بشری است که هیچگاه فراموش نخواهد شد و قطعا وی بعنوان یک قاتل باید مورد محاکمه در دادگاه های بین المللی قرار گیرد. از زمان روی کار آمدن بن سلمان در عربستان، وی ثابت کرد که اندیشه ضد حقوق بشری دارد و این وضعیت در ذات درونی وی نهفته است. 

سازمان های بین المللی، معترض به وضعیت حقوق بشر  در عربستان

کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان نسبت به  افزایش چشمگیر اعدام‌ها و سرکوب‌گری در عربستان سعودی هشدار داد. کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان با صدور بیانیه‌ای بر جدی بودن وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی پس از تشدید احکام اعدام توسط دادگاه کیفری تخصصی علیه  زندانیان آزادی بیان، فعالان و  منتقدان تاکید کرد. بر اساس گزارش این کمیته، دادگاه سعودی برای گروهی از افراد به دلیل ابراز عقیده خود از خلال شبکه‌های اجتماعی یا شرکت در راهپیمایی‌های مسالمت آمیز برای عدالت اجتماعی  احکام اعدام یا حبس‌های طولانی صادر می‌کند. بر اساس این بیانیه، صدور مستمر احکام اعدام علیه فعالان و منتقدان، دروغین بودن ادعاهای رژیم آل سعود در خصوص رسیدگی به پرونده حقوق بشری و لغو حکم اعدام را  نشان می‌دهد. کمیته دفاع از حقوق بشر در شبه جزیره عربستان اعلام کرد که  افرادی از جمله یوسف المنصف، عبدالمجید النمر، جواد قریریس، فاضل الصفوانی، علی المبیوق، محمد اللباد، محمد الفرج، احمد الادغام ، حسن زکی الفرج، علی السبیطی در معرض حکم اعدام قرار دارند.

از طرفی سازمان اروپایی- سعودی حقوق بشر، که به موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی می‌پردازد و از سوی مخالفان دولت ریاض در کشورهای اروپایی اداره می‌شود، در بیانیه جدیدی، «اصلاحات» مورد ادعای دولت سعودی را دروغین و جعلی توصیف کرد.
به نوشته وبگاه سعودی‌لیکس، در این بیانیه آمده است که موارد فزاینده نقض حقوق بشر در سال‌های اخیر از بازداشت‌های خودسرانه تا احکام طولانی مدت در حق فعالان حقوق بشر، اعدام‌های نا عادلانه، کوچ اجباری فعالان، سرکوب نهادهای مدنی، عدم مشارکت مردم در نظارت و قانون‌گذاری و عدم مجازات مقامات خاطی تا سیاست‌های اقتصادی که موجب زیر پا گذاشتن حقوق اساسی شهروندان عربستانی شده است، همگی دال بر این دارد که نمی‌توان تغییرات رخ داده را مثبت دانست و آن را اصلاحات نامید.
این سازمان به دنبال اظهارات «ریما بنت بندر آل سعود» سفیر عربستان سعودی در آمریکا مبنی بر اینکه پرونده دو زندانی سیاسی «سلما الشهاب» و «نوره القحطانی» هنوز در مرحله تجدیدنظر است، گفت که احکام صادره از سوی دادگاه استیناف نه تنها موجب کاهش حکم اولیه نشده، بلکه مجازات صادره از سوی دادگاه بدوی را نیز دو برابر کرده است.
این دو فرد به دلیل نوشتن توئیت‌های انتقاد آمیز علیه سیاست‌های محمد بن سلمان و  دولت سعودی مجموعا به ۹۰ سال زندان محکوم شده‌اند.
ریما بنت بندر در تاریخ دوم آبان به شبکه سی ان ان گفته بود که دولت سعودی «اگر لازم باشد» برخی روندها را اصلاح خواهد کرد.
سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در واکنش به این سخنان گفت که پاسخ سفیر عربستان نشان می‌دهد که اظهارات رسمی تناسبی با واقعیت موجود در عربستان ندارد.

در بیانیه این سازمان آمده است: «علاوه بر این که دادگاه تجدیدنظر احکام الشهاب و القحطانی را دو برابر کرد، رژیمی که آل سعود ادعا می‌کند می تواند خودش را اصلاح کند، همان رژیمی است که افراد را به خاطر اظهار نظرشان مجازات می‌کند».
سفیر سعودی در آمریکا به سی ان ان گفته بود که اصلاحات در عربستان واقعی است و این کشور در طول پنج سال گذشته اقداماتی کرده است که در ۸۰ سال گذشته نکرده بود. او مدعی شده بود که عربستان امروز با عربستان پنج سال قبل یا ۱۰ سال قبل تفاوت دارد.
سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در این باره تأکید کرد: «تغییراتی که آل سعود افتخار می‌کند که در طول پنج سال گذشته رخ داده است، شامل دو برابر شدن تعداد احکام اعدام‌ها است که بالغ بر هزار حکم شامل احکام اعدام علیه کودکان می‌شود».
در ادامه این بیانیه آمده است: «تشدید فشارها علیه مدافعان حقوق بشر و تمدید سال‌های حبس آن‌ها پس از پایان دوره محکومیتشان را نمی‌توان از تصویری که سفیر درباره کشورش ارائه می‌دهد جدا کرد».
طبق این بیانیه، ریما بنت بندر در گفت‌وگو با سی ان ان با ادعای اینکه در سال‌های اخیر حقوق زنان در رأس بوده است و سفیران و نمایندگان زن در دولت عربستان سعودی حضور دارند، گفته بود: «از زیباترین لحظات زندگی من لغو ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاهها بود».
سازمان اروپایی حقوق بشر عربستان سعودی در این باره گفت: «اما این حقیقت که شاخص‌ترین مدافعان حقوق زنان اکنون در زندان هستند و اجازه خروج از کشور را ندارند و در معرض انواع شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند، در سخنان خانم سفیر دیده نمی‌شود؛ اما درباره زنانی که توانسته‌اند به جایگاه حکومتی برسند، همه آن‌ها از اعضای خاندان سلطنتی و نزدیکانشان هستند که خانم سفیر خودشان یکی از آن‌هاست».

اینترنشنال و ترویج رفتارهای ضد حقوق بشری

هزینه میلیون دلار عربستان سعودی در راه اندازی شبکه فارسی زبان اینترنشنال، بیشتر در راستای تاثیر اندازی بر تحولات داخلی ایران می باشد تا افکار عمومی منطقه را از رویکرد های دیکتارانه خود در داخل کشورش را منحرف کند. بررسی رفتار عربستان در راه اندازی شبکه های ضد ایرانی و فارسی زبان، ترس آل سعود از تاثیر گذاری دموکراسی و برگزاری انتخابات در ایران بر افکار عمومی خود در داخل است. در واقع آل سعود از برگزاری انتخابات و چرخ نخبگان سیاسی بشدت هراسان است. نکته طنز برنامه های شبکه اینترنشنال آن است که این رسانه در حالی صحبت از زن زندگی آزادی سخن می گوید که جایگاه زن در این کشور بر اساس دیدگاه های شبه جزیره قبل از اسلام بر می گردد. 

رژیم آل سعود که در طول عمر خود تنها یک بار انتخابات برگزار نکرده است، بدنبال آن است با دلار های نفتی رویکرد دموکراسی را در ایران نقد کند. این در حالی است که در طول 43 سال از عمر پربرکت نظام اسلامی، نزدیک 40 انتخابات در ایران برگزار شده است.

با این حال شبکه ایران اینترنشنال در طول چند هفته گذشته تفکر بن سلمانی را نشان داد و رفتارهای ضد حقوق بشری را ترویج داد. حمایت از داعش برای انجام عملیات های انتحاری در ایرا، حمایت از گروهگ های تروریستی در تجزیه ایران از طریق ایجاد کشتار در ایران، حمایت از آشوب گران داخلی و بعضا آموزش به لیدر های جریانات اغتشاشگر و ... نمونه کوچکی از کارنامه عربستان و شبکه های مورد حمایت آن می باشد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات